شماره 292 دنیای تصویر منتشر شد

يكشنبه 23 دی 1397

 گزیده‌ای از مطالب این شماره:

 سرآغاز: مرغ يك پا؛ اكبر جوجه و حقوق مؤلف!؛ دونده ماراتون؛ رُما، رسانههاي زرد و...

رويدادهاي داخلي: جداول توليد و فروش سينماي ايران 1397

رويدادهاي خارجي: جيک جيلنهالِ «گنهکار»، سفر پيتر جکسون به سالهاي جنگ جهاني اول، آسياييها باز هم گيشه را فتح ميکنند، لحظهشماري براي آتشبازي مارول!،سيرشا رونان، دوباره در فيلمي از وس اندرسون، گيشه 2018 به روايت ارقام، پسر جهنمي، خونين و خشنتر از قبل!

تازههاي 2019: پردهي دوم، حامل، بامبلبي، بازگشت مري پاپينز، موتورهاي فاني، مرد عنکبوتي: در دنياي عنکبوتي، آکوامن، به مارون خوش آمديد، تسخير هانا گريس

راهنماي اکران: کانفورميست (مارموز)، مصنوعي (بينامي)، لحظاتي از جنس طلا (گلدن تايم)، انعکاس (اتاق تاريک)، اسلحه مرگبار رامبد (قانون مورفي)، ساده مثل گل (درساژ)، بچه باهوش و دزدان ناشي (دزد و پري2)

مباحث نظري: حکم چيست؟! (مفهوم ابتذال و دعواي قديمي منتقدان و سينماگران ايراني بر سر سينماي عامهپسند)

گفتگو: کمدي در کمال جديت (گفتگو با سيامک انصاري به بهانه حضور متفاوت در «بمب: يک عاشقانه»

برداشت بلند: يک فيلم؛ زندگي (پروندهاي براي «رُما» اثر آلفونسو کوآرون تحسينشدهترين فيلم سال)، شرح بازآفريني يک زندگي (گزارش توليد «رما» توسط آلفونسو کوآرون در خيابانهاي مکزيکوسيتي)، يک ضرب شست تکنيکي يخزده (با چه ميشد اگر «رما» را ساتيا جيتراي ميساخت؟)، شاهدان يک سفر شخصي (چرا «رما» به فيلم محبوب منتقدان و سينماگران تبديل شد؟)، روزمرگي و شکوه سينما (درباره «رما» قدرتنمايي ديگري از يک عشقِ سينما)، احضار روحِ واقعيت با دوربين (گفتگوي امانوئل لوبسکي با آلفونسو کوآرون درباره تجربه فيلمبرداري در «رما»)، «رما» به روايت کوآرون، مردي که ميخواست کارگردان باشد (نگاهي سريع به کارنامه سينمايي آلفونسو کوآرون)، موج مکزيکي در سالنهاي سينما (چگونه سه تفنگدار مکزيکي سينماي اين کشور را متحول کردند؟)

گفتگو: خندههاي تلخ در يک خانه رو به ويراني گفتگو با هاتف عليمرداني (به بهانه نمايش «کلمبوس»)

اجازه هست؟: مار و پله! (چگونه کمال تبريزي بعد از چهار دهه حضور در سينما به «مارموز» رسيد؟)

برداشت کوتاه: قلندر روي سن کنسرت («حماسه کولي» و تصوير شورانگيز آن از گروه موسيقي افسانهاي کوئين)

کارگاه: ستونهاي محکم براي بنا کردن فيلمنامه (درباره «ايده دراماتيک» و اهميت آن در فرآيند فيلمنامهنويسي)

فراسينما: روي ماه قدم گذاشتيم (نگاهي به تصوير سينما از فضا و فضانوردي به بهانه نمايش «اولين انسان»

گزارش ويژه: از روي پلهها و لاي کلهها! (مروري بر مهمترين فيلمهاي دوازدهمين جشنواره سينماحقيقت)

چهرهها: رنجها و روياها (مرواريد کاشيان)، فيزيک و کمدي (بهزاد قديانلو)

سينما تِک: محو شدن، در جانِ طبيعت (درباره سينماي نوري بيلگه جيلان از ابتدا تا «درخت گلابي وحشي»)

مظنونين هميشگي: کات! دوباره ميگيريم (سيزده صحنه با سختترين شرايط توليد در تاريخ سينما)

سينما و ادبيات: رمانها و جاسوسها (جان لوکاره؛ از رمانهاي جاسوسي تا اقتباسهاي سينمايي)، تمام ترفندهاي يک جاسوس (ويژگي آثار ساخته شده بر اساس رمانهاي جان لوکاره)، آثار اقتباسي از روي آثار جان لوکاره، جنگ سرد هرگز تمام نشد... (گفتگو با جان لوکاره درباره جاسوسها در رمانها و دنياي اقعي)، جاسوساني از جنس خود ما (مروري بر اقتباسهاي سينمايي و تلويزيوني از آثار جان لوکاره)، نقد فيلم، خاطراتِ خاموشي (مضمون قبل از قصه؛ درباره «بمب؛ يک عاشقانه» اثر پيمان معادي)، سعادت لرزان مردمان تيرهروز (نگاهي به «آستيگمات» اثر مجيدرضا مصطفوي)

تصوير صحنه: صحنهاي براي نمايش زنانگي سرکوبشده (خانه برناردا آلبا)

مِمِنتو: بگذاريد تمام نشود... (دربارهي «سوي ديگر باد» و ديگر پروژههاي ناتمام اورسن ولز)، نامههاي ولز (آنچه نامهها درباره اورسن ولز به ما ميگويند)

پنجرهي عقبي: کشف دوباره الماسهاي نودساله (درباره فريدريش ويلهلم مورنائو استاد بزرگ سينماي صامت)، الماسها ابدياند (مروري بر 5 شاهکار تکرارنشدني مورنائو)

1001فيلم: بري ليندون، پيک نيک در هنگينگ راک، ترانه هندي، بعد از ظهر سگي، راکي هارور پيکچر شو، ديوار، فاکس و دوستاناش، مانيل در چنگال روشنايي، مانتي پايتن و جام مقدس

تمامی حقوق وب‌سایت برای نشریه فرهنگی هنری دنیای تصویر محفوظ است. استفاده از تمامی محتوای وب‎سایت تنها با ذکر منبع مجاز است. تمامي كالاها و خدمات اين فروشگاه، حسب مورد داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است