کلاري، کيميايي و کيارستمي: از دو دهه پيش تا امروز

دوشنبه 14 ارديبهشت 1394
عباس کيارستمي و محمود کلاري هردو چهره‌هاي بين‌المللي سينماي ايران هستند که از همان ابتداي موفقيت‌هاي‌شان همه منتظر همکاري اين دو نفر بودند. اما خيلي طول کشيد تا کلاري و کيارستمي در يک فيلم کنار هم حضور داشته باشند. اولين همکاري آنها در فيلم «باد ما را خواهد برد»(محصول 1378) اتفاق افتاد و بعدتر در «بليط‌ها» و «شيرين» تکرار شد. در بخشي از گفت‌وگوي ايرج کريمي با محمود کلاري در اولين شماره مجله دنياي تصوير که بهمن 1371 منتشر شده، کريمي درباره کار سر فيلم «سرب» کيميايي از کلاري مي‌پرسد و اينکه چرا همکاري کلاري با کيميايي امکانش بيشتر است تا کيارستمي:
ايرج کريمي: به عقيده من «سرب» نخستين فيلم کيميايي است که «عکس» در آن اصولا مهم است. وزن و اهميت دارد. اگر از من نرنجي مي‌خواهم بگويم که حتي گاهي به مناظر کارت پستالي در اين فيلم برمي‌خوريم که سابقا در کار اين فيلمساز وجود نداشته، دليلش را هم نمي‌توان فقط به وارد شدن رنگ در اين فيلم نسبت داد. چون او قبلا هم رنگ را در «غزل»(1355) و «سفر سنگ»(1357) هم داشته است. مساله، مساله کمپوزيسيون است. تصور من اين است که کيميايي وقتي سراغت آمده، اين را مي‌دانسته و تو هم اين اقتدار را داشته‌اي که به عنوان فيلمبرداري صاحب سبک، ديدگاه دلخواهت را نه تحميل، بلکه از راه تفاهم با او اعمال کني. چون تماشاگر اثر اين ديدگاه را در فيلم مي‌بيند. مثلا براي من تصورش بعيد است که فرض کن کيارستمي علاقه‌اي به کار کردن با تو داشته باشد و يا برعکس تو علاقه‌اي به همکاري با او داشته باشيم. چون شايد کيارستمي به نوعي در آن مرحله‌اي از عکاسي به سر مي‌برد که تو در اوايل کارت، در دوران عکاسي اجتماعي‌گرايت پايبند آن بودي.
کلاري: اول بايد سوءتفاهمي را برطرف کنم. اتفاقا من و کيارستمي خيلي علاقمند به همکاري بوده‌ايم ولي هر بار به دليلي امکانش پيش نيامده است. حتي آخرين کاري که سال اخير قرار بود بسازد، ما قرار همکاري با هم را داشتيم. که چون در جغرافياي خاصي اتفاق مي‌افتاد و من هم قبلا قراردادي داشتم، فصل موردنظر از دست رفت و درنتيجه آن جغرافيا، ويژگي‌هاي موردنظر کيارستمي را از دست داد و ما هر دو متاسف شديم. اما در مورد «سرب»، کيميايي تصميم داشت که فيلمي با اسلوب جديدتري از نقطه نظر ساخت بسازد. مرا هم به همين دليل انتخاب کرده بود. فيلمي مي‌خواست که داراي فضا و حال و هواي گنگستري است و به نوعي رمانتيک است...

کريمي در ادامه همين گفت‌وگو از «خانه دوست کجاست؟» کيارستمي حرف مي‌زند و اينکه مي‌توانست اين فيلم شروع همکاري کيارستمي و کلاري باشد. در اين گفت‌وگو مي‌توانيد با نگاه کلاري به فيلمبرداري آشنا شويد و در ادامه پرونده حرف‌هاي جالب اليا کازان بزرگ را درباره همکاران اصلي‌اش يعني مديران فيلمبرداري بخوانيد.  

تمامی حقوق وب‌سایت برای نشریه فرهنگی هنری دنیای تصویر محفوظ است. استفاده از تمامی محتوای وب‎سایت تنها با ذکر منبع مجاز است. تمامي كالاها و خدمات اين فروشگاه، حسب مورد داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است